علیرضا کاظمی افزود :خانوادههای این دانشآموزان هزینههای سنگینی برای تحصیل، توانبخشی و نگهداری فرزندان خود متحمل میشوند. هزینههای ایابوذهاب این دسته از دانش آموزان در بودجه پیشبینی شده اما اجرای آن نیازمند کمک نمایندگان است.
وی با تشریح دستاوردهای یک سال اخیر گفت: رصد دقیق عملکرد بخشهای مختلف نشان میدهد اقدامات ارزشمندی انجام شده است. سنجش بدو ورود دانشآموزان که همواره پس از عید و در اردیبهشت انجام میشد، اکنون از مهر آغاز شده و این اقدام از آزار و اذیت مردم جلوگیری کرده است.
وی با اشاره به آمار پروژههای عمرانی افزود: براساس گزارش سازمان نوسازی مدارس، ۳۱ پروژه در سال جاری افتتاح شده که ۱۷ پروژه آن در همین مراسم به بهرهبرداری میرسد. ۷۵ پروژه در قالب ۴۹۴ کلاس درس در حال اجراست و ۵ سالن تربیت بدنی، ۵ مرکز جامع، ۳۲۶ زمین چمن و ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در حال تأمین و توزیع است، این حجم خدمات بیسابقه و ارزشمند محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روشنترین مصداق عدالت آموزشی توجه به آموزش و پرورش استثنایی است گفت: تفاوتهای فردی نباید موجب محدودیت شود و وظیفه دینی، انسانی، قانونی و حقوقی ماست که به این گروه توجه ویژه کنیم.
کاظمی با بیان اینکه هیچ چیز فراتر از وظیفه نیست و نخستین تکلیف دستگاه تعلیم و تربیت رعایت حقوق آموزشی و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه است گفت: مهمترین مسئولیت فعلی، متناسبسازی فضا و تجهیزات مدارس برای حضور این دانشآموزان در کنار دانشآموزان عادی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور یک دانشآموز دارای نیاز ویژه در مدرسه عادی خیر و برکت فراوانی برای همه دارد و دانشآموزان میتوانند از یکدیگر چیزهای ارزشمندی بیاموزند ادامه داد: طبق دستور وزارتخانه تمام مدارس جدید باید متناسبسازی شوند و مدارس موجود نیز در حال مناسبسازیاند. اکنون حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور در فرآیند مناسبسازی قرار دارند.
کاظمی با بیان اینکه بارها تاکید شده که پوشش صد درصدی دانشآموزان استثنایی مهمترین هدف است گفت: خانوادههای این دانشآموزان هزینههای سنگینی برای تحصیل، توانبخشی و نگهداری فرزندان خود متحمل میشوند. هزینههای ایابوذهاب در بودجه پیشبینی شده و اجرای آن نیازمند کمک نمایندگان است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست اصلی تقویت سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و خدماتی که به یک دانشآموز با نیازهای ویژه ارائه میشود معادل پنج دانشآموز عادی هزینه دارد افزود: باید با نگاه انسانی و معنوی به این دانشآموزان خدمت کرد و این خدمت، پیش از هر چیز لطفی است که به خود انسان بازمیگردد. هیچ روزی نباید بدون توجه به دانشآموزان فقیر، ضعیف، مستعد و دارای نیازهای ویژه بگذرد.
کاظمی با بیان اینکه مهمترین بخش در کنار آموزشهای پایه، توانبخشی و مهارتآموزی است و دانشآموزان با نیازهای ویژه استعدادهای فراوانی دارند که باید کشف و تقویت شود به موفقیتهای دانشآموزان دارای معلولیت در حوزه تحصیل، هنر و ورزش اشاره کرد و گفت: برخی از این افراد توانستهاند در رشتههای سخت مانند پزشکی پذیرفته شوند و وزارتخانه با تمام توان از حق استخدام آنان دفاع خواهد کرد. نمونههایی از این موفقیتها مانند استخدام یک فرد نابینا در خراسان نشان میدهد که توانمندی این دانشآموزان بالاتر از بسیاری از افراد عادی است. دانشآموزان استثنایی در حوزههای هنری و فرهنگی عملکرد بینظیری دارند و در سطح ملی و بینالمللی افتخارات بسیاری کسب کردهاند، در حوزه ورزش نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز قلههای جهانی به اهتزاز درآوردهاند.
کاظمی با تأکید بر نیاز به توسعه فضاهای ورزشی گفت: نباید به ۱۷ زمین چمن اکتفا کرد و تمامی مدارس استثنایی کشور باید بهترین امکانات ورزشی را داشته باشند، زیرا شرایط این دانشآموزان با دیگران متفاوت است. وزارت آموزش و پرورش با همکاری همه دستگاهها و نمایندگان در مسیر توسعه خدمات آموزشی، توانبخشی و ورزشی پیش خواهد رفت و امیدوار است اتفاقات ارزشمندتری برای این حوزه رقم بخورد.



نظر شما